Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »
wyszukiwanie podstawowe NOWOŚCI PROMOCJE

Pomoce dydaktyczne - podział pomocy dydaktycznych

Pomoce czy środki dydaktyczne obejmują wszelkiego rodzaju przedmioty, które oddziałują na zmysły uczniów i pozwalają im na łatwiejsze poznawanie rzeczywistości. Zalicza się do nich wiele różnych materiałów, przedmiotów i urządzeń. Jedną z najstarszych pomocy tego rodzaju była szkolna tablica. Dzisiaj jednak stosuje się już znacznie bardziej bogate pomoce dydaktyczne, które potrafią urozmaicić proces nauczania każdego przedmiotu szkolnego i nie tylko.

Pomoce dydaktyczne - podziały

Istnieje kilka różnych typów podziałów środków dydaktycznych, między innymi ze względu na to, na które ze zmysłów oddziałują, czy też jaką mają one formę. Najczęściej stosowanym podziałem jest ten na środki dydaktyczne naturalne, techniczne oraz symboliczne.

Pomoce dydaktyczne naturalne – zaliczane są to nich takie przedmioty, które przedstawiają rzeczywistość bezpośrednio, na przykład okazy biologiczne, skamieniałości, elementy kultury, życia społecznego.

Pomoce dydaktyczne techniczne – pokazują one rzeczywistość w sposób pośredni, zaliczane są do nich:

  • pomoce wzrokowe – rysunki, filmy, fotografie, ilustracje, przezrocza,
  • pomoce słuchowe – nagrania, audycje radiowe, instrumenty muzyczne,
  • pomoce wzrokowo-słuchowe – programy telewizyjne, pogramy komputerowe,
  • automatyzujące – komputery, modele, maszyny dydaktyczne, internet.

Pomoce dydaktyczne symboliczne – przedstawią one rzeczywistość z użyciem słowa drukowanego, żywego, znaków, map, rysunków, grafów, zalicza się do nich także podręczniki szkolne jako przykład słowa drukowanego.

Więcej wiedzy dzięki pomocom dydaktycznym

Dobór odpowiednich środków dydaktycznych (naukowych, edukacyjnych) pomaga wobec tego w prowadzeniu lekcji i pozwala na przekazanie uczniom szerszego zakresu wiedzy, nie tylko tej książkowej, ale również pochodzącej z doznań zmysłowych. Zaprezentowanie modeli, utworów muzycznych, fotografii, eksponatów rożnego rodzaju pomaga pedagogom w uzyskaniu jeszcze lepszych wyników nauczania w krótszym czasie. Właśnie dlatego klasy są obecnie wyposażane w środki dydaktyczne, aby procesy nauczania uczniów na każdym etapie mogły być jeszcze bardziej efektywne.